سبد خرید شما خالی می باشد.
ثبت سفارشات
تشخیص چوب از ام دی اف

تشخیص چوب از ام دی اف باعث می شود در هنگام خرید وسایل چوبی، آگاهانه تر و مطمئن انتخاب کنید. تاریخچه استفاده بشر از چوب آن‌قدر طولانی است که گویی محصولات چوبی همواره در زیست بشر حضور داشته‌اند. هنوز هم تمایل بشر به محصولات چوبی کم نشده و اجناس بسیار نفیسی از آن برای خود می‌سازد. اما با تغییر شیوه زندگی، با افزایش روزافزون جمعیت و منابع محدود جنگلی، این نیاز احساس شد که باید با ملاحظه بیشتری از این منبع طبیعی گران‌بها استفاده نمود. بنابراین شیوه‌های نو و جدید برای استفاد بهینه از چوب ابداع شد و اینک ما با تنوع بزرگی از انواع محصولات جایگزین روبرو هستیم. از بهترین محصولاتی که جایگزین چوب شد می‌توان به ام دی اف ها اشاره کرد که به دلیل ویژگی‌های مناسب بسیار، خیلی زود جای خود را در خانه ها و ادارت باز کردند.

تشخیص چوب از ام دی اف بسیار آسان است. محصولات چوبی به دلیل اینکه از تنه درخت ساخته می‌شوند دارای گره، حفره و خط‌های درونی چوب هستند و ناصافی‌ها یا اعوجاج‌های طبیعی چوب را در خود دارند. اما ام دی اف در حقیقت نوعی تخته فیبر است که از فشرده شدن براده‌های چوب بدست آمده. ام دی اف روکش دار به روش خشک تهیه شده و دارای روکش است و دوام و مقاومت خوبی دارد، علاوه بر این دارای تراکم بسیار بالایی است، به همین دلیل هیچکدام از آن اعوجاج، ناهمواری، حفره یا خطوط، در ام دی اف دیده نمی‌شود. البته محصولاتی نیز ساخته شده‌اند که تشخیص چوب از ام دی اف را برای افراد غیر متخصص مشکل می‌سازند. این ام دی اف ها برای طرفداران محصولات چوب ساخته شده که از همان ظاهر زیبا و طبیعی چوب برخوردارند. اگر در برش‌های چوب دقت کنید (بسته به نوع درخت) تراکم های متفاوتی را مشاهده می‌نمایید، به همین جهت است که نوع انتخاب چوب برای هر محصولی بسیار اهمیت دارد و لزوما محصول چوبی مناسب‌تر از ام دی اف نیست زیرا مثلا برای آشپزخانه منزل هر چوبی مناسب نیست و شاید فرم‌دهی و مقاومت لازم برای آن را نداشته باشد.

ام دی اف یا چوب

ام دی اف یا چوب؟ این سوال ممکن است برای هرکسی پیش بیاید.چوب زیبایی سخت سلیقه‌گان را نیز تامین نمی‌کند، اما ام دی اف به دلیل تراکم بالا و تنوع روکش ها هر دو منظور را به راحتی برآورده می‌سازد.اگر به برش طولی و عرضی چوب دقت کنید متفاوت هستند. مثلا دوایر نسبتا موج‌دار در عرض چوب و همچنین وجود پره چوبی آجری شکل و دوک‌های ظریف در طول. راه دیگر تشخیص چوب از ام دی اف رگه‌های رنگی درون چوب است مثلا چوب راش رنگ کرم مایل به قرمز دارد و رگه های سفید یا قهوه‌ای در آن دیده می‌شود اما چوب مَلچ رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد و رگه های سبز در آن دیده می‌شود. چوب‌های با تراکم و دوام بیشتر بسیار سنگین هستند و در ساخت و حمل مشکلاتی پدید آورده هزینه را بالا می‌برند. ام دی اف ها در برش‌ها دارای رنگ و فرم یکسانند و با وجود تراکم بسیار بالا از خیلی از چوبها سبک‌ترند. پس در مجموع برای تشخیص چوب از ام دی اف برش‌های عرضی و طولی به خوبی شما را راهنمایی می‌کنند و اگر به برشها دسترسی ندارید ناهمواری ها، خطوط و حفره‌ها و فرم‌ناپذیری چوب همچنین وزن می‌تواند راهنمای شما باشد.

ام دی اف بهتر است یا چوب

ام دی اف بهتر است یا چوب، سوالی بر اساس سلیقه و نسبی است. به غلط در ذهن عموم رفته است که در هر صورتی محصول چوبی از ام دی اف بهتر است، اما این تصور بسیار غلطی است و ارجحیت چوب یا ام دی اف ملامینه بیش از هر چیز بستگی به کاربردی است که از آنها گرفته می‌شود. در صنایع دستی و هنرهایی چون خراطی، منبت کاری ، معرق، خاتم و از این دست مسلما چوب ماده اولیه بهتری است. اما در محصولاتی که نه جنبه هنری بلکه جنبه مصرفی بیشتری دارند ام دی اف پاسخگوی بهتری است. بعضا طرفداران محصولات چوبی از تصنعی بودن ام دی اف گله دارند و ادعا دارند که عاشق طبیعت خشن و ناهمگون چوب هستند و مایلند طبیعت را به خانه خود بیاورند. ادعای این دوستان به نوعی نقض غرض است؛ چرا که استفاده بی‌رویه از چوب، که سالهاست انجام شده، همان طبیعت زیبا را رو به نابودی برده است.

بهترین نوع ام دی اف برای اشپزخانه

ام دی اف در بسیاری موارد جایگزین بسیار مناسبی برای چوب است. شاید بهترین قشری که بتواند بگوید ام دی اف بهتر است یا چوب، خانم‌های خانه‌دار هستند. آشپزخانه محیطی است که هر زن ایرانی بخش زیادی از روز خود را در آن کار می‌کند. آشپزخانه مدام شستشو دارد، چربی و آلودگی دارد، حشرات گوناگون دارد و پر مصرف‌ترین قسمت خانه می‌باشد. کابینت‌ها و میز و صندلی آشپزخانه قسمت اصلی آن را تشکیل می‌دهند. با این توصیفات خودتان قضاوت کنید در آشپزخانه ام دی اف بهتر است یا چوب. در برابر ضربه، آفت‌ها و آلودگی چوب مقاومت بسیار کمتری نسبت به ام دی اف دارد. در شکل ظاهری هم ام دی اف یکدستی سطح و تنوع رنگی بیشتری دارد و حتی برای کسانی که عاشق روح طبیعت در خانه خود هستند انواع طرح‌های شبیه چوب موجود است. دوام بسیار زیاد ام دی اف در برابر رطوبت تا حدی است که بعضی از انواع ام دی اف حتی اگر در آب غوطه ور هم باشند دچار تابیدگی و تغییر شکل نمی‌شوند. علاوه بر این در ساخت ام دی اف از موادی استفاده می‌شود که حشرات از آن گریزانند و هرگز دچار آفت‌های چوب نمی‌شوید و حفره‌ای هم وجود ندارد تا حشرات موذی دیگر در آن تخم‌گذاری کنند. اما جدا از این، ام دی اف در کار هم بسیار رام‌تر از چوب است.

علاوه بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بهتر، ام دی اف از تراکم بسیار بیشتری نسبت به وزنش برخوردار است. قابلیت ابزار خوری و ماشین‌کاری بهتری دارد، قابلیت شکل پذیری لبه‌های صاف را دارد، دارای تراکم یکنواخت است، قابلیت روسازی‌های مختلفی را دارد و انواع روکش‌های چوبی و غیرچوبی را می‌تواند داشته باشد. پایداری در ابعاد بریده شده دارد و در برابر سرما و گرما ابعادش تغییر نمی‌کند و یا نامحسوس است. ظرافت بیشتری در کار دارد و زیبایی چوب را همراه با لطافت دارد. همه این‌ها باعث می‌شود که به راحتی در محل قابلیت اسمبل کردن داشته باشد، به راحتی قابل تعویض باشد و از همه مهمتر هزینه بسیار کمتری را در برابر دوام بسیار بالاتری به شما تقدیم کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید